Innovatief idee: branded content

Tijdschriften hebben het moeilijk. Steeds meer gaat via online. Toch is er een groep mensen die liever offline hun tijdschrift lezen. Hoe kunnen journalistieke bedrijven deze doelgroep blijven dienen? Want de gedrukte bladen zouden over een aantal jaar zomaar eens kunnen verdwijnen. Het antwoord hierop is: branded content.

De oplossing voor tijdschriften
Voor veel journalisten is commercie een eng woord. Je maakt tenslotte hoogwaardige producties, die ook nog eens onafhankelijk zijn. Door commercie zouden die objectiviteit wel eens kunnen verdwijnen. Maar ik denk daar anders over. In mijn ogen gaan commercie, marketing en journalistiek juist hand in hand. Sterker nog; in mijn ogen is het dé oplossing om als tijdschrift het hoofd boven water te houden, journalistiek juist hoogwaardige artikelen te kunnen maken en zelfs winstgevend te kunnen zijn.

Het idee
Het idee is vrij simpel. Ieder tijdschrift verkoopt advertenties. Vaak een volle pagina, die je als lezer eerder storend vindt, dan dat het je aantrekt tot het kopen van een product. Met branded content is dat anders. De journalist schrijft gewoon zijn verhaal zoals hij of zij dat wil. Vervolgens kijk je naar het artikel en zoek je daar een sponsor bij die het artikel wil ‘adopteren’. Bijvoorbeeld in de Voetbal International staat een groot interview met Mark van Bommel (trainer van PSV). Daar horen ook foto’s bij. Voor een bedrijf natuurlijk super interessant om Van Bommel te fotograferen in hun kleding, of op de foto te zetten in hun auto of voor hun winkel. En ga zo maar door. Er zijn talloze mogelijkheden.

Daarnaast kun je het ook minder subtiel aanpakken, zonder dat het storend is. Alleen dan kijk je naar de klant en maak je het verhaal vanuit het bedrijf. Neem als voorbeeld Mercedes. Van Bommel gaat op pad naar de Mercedes dealer om een auto uit te zoeken. De journalist gaat mee en schrijft een leuk verhaal over de zoektocht van de perfecte Mercedes. Het vervangt de saaie advertentie en genereert toch inkomsten voor het blad.

Voordelen
Branded content levert in mijn ogen veel voordelen op. Je stapt steeds meer af van de platte en saaie advertenties, waardoor je blad aantrekkelijker wordt. Je kunt ook aan verhalen extra geld verdienen en de mogelijkheden zijn eindeloos. Ieder artikel kan haast geadopteerd worden door een bedrijf. Op die manier wordt het tijdschrift minder afhankelijk van het aantal abonnees. En dat aantal loopt bijna bij ieder tijdschrift steeds verder terug.

Daarbij kan het tijdschrift door de extra inkomsten juist weer investeren in de journalistiek. Hierdoor wordt het blad alleen maar beter. Zo komen journalistiek en commercie perfect bij elkaar en heb je een mooie win-win situatie. Zowel voor bedrijven die hun advertenties op een nieuwe en betere manier in willen zetten, als voor het tijdschrift dat meer inkomsten genereert en weer kan gaan investeren in plaats van saneren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *