Bob van Oosterhout foto 2

Bob van Oosterhout

“Met creativiteit en een frisse blik kun je hele leuke dingen doen”

Het zijn drukke tijden voor Bob van Oosterhout. De eigenaar van Triple Double sportmarketing reist de komende dagen van Saudi-Arabië naar Amerika en van de Olympische Spelen in Pyeonchang naar Letland, maar voor Helmond Sport maakt hij graag tijd. “Ik heb een zwak voor Helmond en de club Helmond Sport”, aldus Van Oosterhout.

Centrum voor sport, marketing en media
We spreken Van Oosterhout op zijn kantoor in SX in Eindhoven. De oude glasfabriek van Philips dient tegenwoordig als hét centrum voor sport, marketing en media. De uit Deurne afkomstige Van Oosterhout is initiatiefnemer van het gebouw. “De grote kracht van SX is dat het een soort ecosysteem is geworden, waarin zeventig bedrijven iedere dag actief zijn in de driehoek sport, marketing en media. We hebben geprobeerd om alle schuttingen te slopen, het is een open en hybride omgeving. Heel veel partijen inspireren elkaar en stellen elkaars netwerk open, daar hebben we allemaal profijt van.”

Band met Helmond Sport
In het verleden was de huidige directeur van Triple Double actief bij Helmond Sport. “Na mijn studie internationale communicatie werd ik gevraagd om manager te worden bij EBBC, de basketbal club in Den Bosch. Die sport was mijn lust en mijn leven, dus dat ben ik gaan doen. Daar heb ik zo ontzettend veel geleerd over sport en het bedrijfsleven. Uiteindelijk werd het na drie en een half jaar routine. Toen ben ik naar de voorzitter gegaan met de mededeling dat ik ging stoppen. Hij gaf me de tip om een eigen bureautje te beginnen en zo ben ik in 1997 gestart met Triple Double. Toen ik daar net mee gestart was werd ik door Helmond Sport gevraagd of ik op interim basis een paar dagen in de week als commercieel manager wilde werken. Dat heb ik ruim twee jaar met veel plezier gedaan”, zegt Van Oosterhout.

Creatief zonder budgetBob van Oosterhout foto
De basketbalclub waar het in Den Bosch ooit begon is inmiddels in handen van Van Oosterhout. Door zijn ervaringen met Triple Double en New Heroes, zoals zijn basketbalclub inmiddels heet, heeft hij ook zo zijn ideeën over Helmond Sport. “Voor een kleine club is het een serieuze uitdaging om het stadion te vullen. Mensen willen het beste van het beste zien. De Jupiler League heeft in Nederland alleen de Eredivisie voor zich, maar denk eens verder. Jongeren hebben tegenwoordig elke dag de kans om spelers als Messi en Ronaldo te zien. Die lijken heel dichtbij. Dus wat dat betreft is de Jupiler League een beetje het derde wiel aan de wagen, toch denk ik dat je met creativiteit en een vernieuwende blik hele leuke dingen kunt doen.”

Het klinkt eenvoudig, maar dat is het volgens Van Oosterhout niet. “Voetbalclubs zijn enorm conservatief en extreem traditioneel. Ze doen allemaal hetzelfde. Ooit kwam iemand met het idee een kidsclub te beginnen. Daarbij hoorde een mascotte met het liefst zoveel mogelijk pluizen en haren. Vervolgens dacht club nummer twee ‘dat moeten wij ook hebben’, en nu heeft iedere club exact zo’n kidsclub. Dan vraag ik me wel eens af waarom geen enkele club kritisch in de spiegel kijkt en denkt ‘kunnen wij het niet eens anders in gaan vullen?’”

Investeren
Voor voetbalclubs geldt vaak dat er geïnvesteerd wordt in spelers, want het kapitaal moet immers op het veld staan. Daar denkt Van Oosterhout anders over. “Durf het nou eens om te draaien. Neem nu Helmond Sport. Wanneer ik daar binnenstap dan is alles nog exact hetzelfde als in de tijd dat ik er zat. Daarmee kom je in mijn ogen niet vooruit. Je moet continu blijven veranderen om succesvol te zijn. Ik geloof er heel erg in dat je het lef moet hebben om te investeren. Toen ik de basketbalclub in Den Bosch overnam was er ook nauwelijks budget, maar ik wilde wel budget hebben. Toen heb ik besloten om goede mensen aan te nemen om zo budget te creëren. Maar heel veel clubs gaan het geld wat beschikbaar is uitgeven aan spelers. Terwijl ik vind dat je moet durven investeren op kantoor. De meeste clubs nemen niemand aan omdat er geen geld is, terwijl ik vind dat als je geld wil hebben, moet je personeel aannemen dat goed is. Iedereen verdiend zichzelf terug, daar ben ik van overtuigd.”

Moderne sportsponsoring
Voor voetbalclubs en alle andere takken van sport is sponsoring van essentieel belang, onderstreept ook Van Oosterhout. Met zijn bedrijf stond hij aan de basis van grote sponsordeals, waaronder die tussen PSV en Energiedirect.nl. “Dat is een perfect voorbeeld van moderne sponsoring. Philips vervangen was geen eenvoudige klus. De eerste reacties waren ook vrij negatief. Maar supporters van PSV moeten juist enorm blij zijn met een partij die zoveel geld in hun club wil steken. We doen samen met PSV en Energiedirect.nl enorm veel gave activaties die echt aanslaan. Sponsoring is tegenwoordig veel meer samenwerking dan vroeger. Toen moest je op Studio Sport komen en dan was de wereld mooi, nu is er zoveel meer mogelijk. Energiedirect.nl heeft enorm veel profijt van hun partnership met PSV en andersom ook.”

Van Oosterhout is van mening dat sportsponsoring veel rendement kan opleveren voor zowel clubs als bedrijven. “ Sport heeft alles. Denk aan emotie, passie, energie en sentiment. Er zijn maar weinig onderwerpen die zoveel leven als sport. Op het moment dat de marketing van jouw bedrijf en het bedrijf an sich tegen die emotie en passie aan kunnen schurken dan is dat heel kansrijk en kun je er heel leuke dingen mee doen. Veel meer dan bij een klinische advertentie of tv commercial.”

Overname
Van Oosterhout zit vol met ideeën over de voetbalwereld. Eerder nam hij al een basketbalclub over, zou dat ook kunnen met een voetbalclub? “Dat kriebelt heel erg. Ik sluit ook niet uit dat het een keer gaat gebeuren. Dat we als bedrijf, zoals we nu een basketbalteam hebben geadopteerd, een betaald voetbalclub gaan overnemen. Maar dan maken we er wel echt een showcase van, waar we alles net wat anders doen dan anders.”

Hart voor Helmond
Welke club dat gaat worden wil en kan Van Oosterhout nog niet zeggen. Welke club het hart van de ondernemer een beetje heeft gestolen is echter geen geheim en dat is Helmond Sport. “Ik heb bij Helmond Sport een paar fantastische jaren gehad, waarin het sportief en commercieel goed ging, maar ook de stad zelf is top. Het is een groot dorp waar iedereen elkaar kent. Met een hele mooie eigen cultuur. Een stad die allang en breed het imago van lelijk eendje kwijt is. Helmond heeft prachtige wijken en een mooie binnenstad. Mijn band met Helmond zal nooit verdwijnen.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *