17201219_1193004894158907_6262460517365374325_n

Berlin, Berlin, wir fahren nach Berlin

Helaas alweer een tijdje geleden dat we een mooie wedstrijd hebben kunnen bezoeken in het mooie Duitsland. Maar begin maart was het eindelijk weer zover. Na vele reisjes naar Dortmund, gingen we nu eens de andere kant op en gingen we Borussia achterna richting de hoofdstad. Een stad vol cultuur, voetbal en bier. En laat nu net die twee laatste ingrediënten de belangrijkste zijn voor een voetbalreisje.

17264274_1193004910825572_990538239768046451_nEen van die twee ingrediënten zou later nog een vervelende rol spelen op de terugreis, maar uiteraard mocht dat de pret niet drukken. Op zaterdagochtend om 6.00 uur tetterde de wekker in onze oren. Na een kort nachtje slapen en op de vrijdagavond nog de kraker tussen FC Volendam en Helmond Sport te hebben bezocht was dat eventjes doorbijten. Maar het vooruitzicht was goed, want er stond een vlucht voor ons klaar die ons naar Berlijn zou brengen voor de topper tussen Hertha BSC en Borussia Dortmund.

Van Oostblok naar voetbalwalhalla
De NS bracht ons voor de verandering eens stipt op tijd richting het vliegveld, en dus kon ons weekend zonder zorgen beginnen. Ook over de reis zelf hebben we ons niet druk hoeven maken. Vlucht, hotel en tickets waren allemaal prima geregeld door Equipo Voetbalreizen. Het enige wat ons te doen stond was op tijd komen, instappen17264210_1193004900825573_5298705159277128243_n en vooral genieten. Heel erg genieten.

Eenmaal aangekomen in Berlijn moesten we allereerst even wennen aan het Oostblok-gevoel. Zeker in de buurt van het vliegveld viel er weinig te genieten. Maar eenmaal in de S-Bahn kwam de prachtige metropool die Berlijn is steeds beter in beeld. De rondleiding deden we kort in de S-Bahn, want daar zou verder weinig tijd voor zijn. De Gedächtniskirche, de Brandeburger Tor, het kwam allemaal vanachter glas voorbij. Prima te doen, want echte cultuurliefhebbers hebben aan één gebouw genoeg in Berlijn en dat is het Olympia Stadion.

Het regent liters bier
Daar ruim op tijd komen was dan ook ons doel, maar niet voordat er even een kleine alcoholische versnapering. Een Berliner Kindl voor onderweg gaat er namelijk altijd in. Een voordeel in Berlijn is dat je die ‘gewoon’ onderweg kunt nuttigen, en dus kwam er geen vertraging aan te pas. Ook de Bratwurst werd overigens niet overgeslagen.

17202879_1193004890825574_7441092740677405903_nRuim op tijd kwamen we aan bij het immense en prachtige Olympia Stadion, het stadion van gastheer Hertha BSC.  Helaas was ruim op tijd voor sommige ook weer veel te laat. Want onderweg naar het stadion vielen er al wat al te fanatieke Dortmund-fans af. Het bomenknuffelen had na dertig Berliner Kindel’s toch de voorkeur boven de wedstrijd. Zonder deze dappere strijders, vervolgden we onze weg richting de ingang.

Ook daar was de gezelligheid al goed ingeslagen. Weer eens een andere manier van ingeslagen dan de hersenen rondombij een voetbalwedstrijd zou verboden moeten worden.

Na afloop van de wedstrijd was het dan tijd voor een mooie avond sightseeing in Berlijn. Bij het eerste hoogtepunt van de stad bleven we echter steken. Een prachtig vooroorlogs concept greep onze aandacht en liet ons niet meer los. Tot diep in de nacht genoten we van alles rondom en in dit gebouw. Het principe van een kroeg zal daarom ook nooit verloren gaan.

Al met al was het een spoedreisje Berlijn, maar wel eentje waar we nog lang over na kunnen praten. Grote dank gaat uit naar Equipo Voetbalreizen voor het perfect regelen van zowel het vervoer, als het hotel, als de tickets. Het was top!